Sprzedaż

powrót

Wyślij zapytanie

KOZŁOWSKI JAROSŁAW - Empatia przewodniczącego Mao do narodu chińskiego i vice versa

Cena: do ustalenia indywidualnie zł

Autor: Jarosław Kozłowski

Tytuł: Empatia przewodniczącego Mao do narodu chińskiego i vice versa

Data: 2012

Wymiar: 240 x 180 cm

Technika: druk cyfrowy

 

Jarosław Kozłowski (ur. 1945 w Śremie) – jeden z twórców sztuki pojęciowej i najważniejszych przedstawicieli sztuki konceptualnej w Polsce. Studiował malarstwo w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Poznaniu (1963–1969). W latach 1981–1987 był jej rektorem. Inicjator międzynarodowej sieci artystycznej NET (1971), zaangażowany w ruch artystyczny Fluxus. Był założycielem i kierownikiem Galerii Akumulatory 2 w Poznaniu, a w okresie 1991–1993 kuratorem programu Galerii i Kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Tworzy instalacje, rysunki, obiekty, książki artystyczne, a także wykonuje performance. W swojej twórczości konsekwentnie traktuje sztukę jako obszar krytycznej i samokrytycznej analizy.

 

Praca reprezentatywna dla konceptualizmu Pole obrazowe w kształcie pionowego prostokąta złożone z 9 mniejszych plansz o wymiarach 60 x 80 cm. Kompozycja statyczna, symetryczna, zamknięta. Przedstawienie jednego z najsłynniejszych i najbardziej kontrowersyjnych dyktatorów w historii – Mao Zedonga (Mao Tse-Tunga) w jego najbardziej rozpowszechnionej w pop-kulturze odsłonie. Przez wielu historyków jest uznawany za największego zbrodniarza w historii ludzkości, przypisuje mu się odpowiedzialność za śmierć 65 – 70 mln ludzi tylko w czasie pokoju. Od jego imienia ukuty został termin maoizm, jako wariant ideologii komunistycznej powstałym z połączenia importowanego z Europy marksizmu i chińskiej tradycji intelektualnej. Osiem plansz otaczających środkową, będącą właściwym portretem dyktatora, stanowi szeroką ramę stworzoną ze zmultiplikowanego kilkadziesiąt razy mniejszego wizerunku postaci. Kolorystyka stonowana, naturalna, postać przedstawiona frontalnie ubrana w ciemnozielony mundur, na błękitnym tle. Taki sposób prezentacji może tworzyć wiele nowych ścieżek interpretacyjnych.